Nasza szkoła w Programie Szkoła z klasą 2.0
(Ogólnopolski Program prowadzony jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”‚ pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej)
O tym, że z chwilą wejścia w codzienną rzeczywistość telefonów, komputerów i technicznych nowości związanych z technologią informatyczno-komunikacyjną(TIK) zmieniają się także sposoby, (a nawet muszą się zmienić) nauczania, uczenia się nie trzeba nikogo przekonywać.
Tradycyjna szkoła z tablicą, kreda to za mało dla naszych uczniów. Tego procesu nie da się już zatrzymać i my nauczyciele nawet tego już nie chcemy. Nowoczesne TIK to okazja do wykorzystania umiejętności naszych uczniów, dla których jest ona „chlebem powszednim” i w której czują się bardzo swobodne. Oczywiście my nauczyciele doceniamy to bardzo, ale jednocześnie musimy czuwać nad niebezpieczeństwami, których również tak dużo czyha na młodych ludzi korzystających TIK.
Chcąc być szkoła na miarę 21 wieku nasza placówka przystąpiła do ogólnopolskiego programu Szkoła z klasą 2.0. Mamy dość dobrą bazę związaną z TIK, wielu nauczycieli, którzy stosują ją często w codziennym nauczaniu. Mamy wspaniałych uczniów, którzy z łatwością poruszają się na polu TIK. Szkoda byłoby nie dać możliwości wypowiedzenia się im na tym polu.
NASZE PIERWSZE ZADANIE
Jest wiele zadań i pomysłów. Jednym z nich jest stworzenie Kodeks 2.0 - czyli zasad korzystania z technologii komunikacyjno-informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się?
Szkolny kodeks powinien powstawać w toku dyskusji. Szkolny Kodeks 2.0 nie powinien zawierać więcej niż kilkanaście, maksimum 20 punktów. Może ich być nawet kilka
Problemy do rozstrzygnięcia – 7 punktów Kodeksu 2.0
-
Ucz i ucz się z TIK.
Jakie narzędzia komputerowe mogą się przydać na różnych przedmiotach i do różnych zadań? Jak odrabiać prace domowe w erze TIK (zadania, sprawdziany, testy, informacje umieszczane przez nauczycieli w internecie)? Jak nauczyć się dyskutować i precyzyjnie prezentować swoje poglądy w sieci -
Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie.
Jak nauczyciele i uczniowie mają korzystać z TIK w nauczaniu, by nie było to bezkrytyczne kopiowanie, lecz twórcze wykorzystanie zasobów sieci? Jak rozpoznawać wiarygodne strony i źródła? Jak odróżnić informacje od komentarzy czy opinii? Jak mądrze i skutecznie szukać potrzebnych informacji i materiałów? Czy i jak reagować na nieprawidłowości, oszustwa, błędy? Jak się zachować, gdy zauważy się przejawy rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii, nietolerancji? -
Nie kradnij i nie daj się okraść.
Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć, filmów? Gdzie i jak szukać legalnych źródeł do wykorzystania? Jak podawać autorów i źródła? Jak czytać i respektować informacje o prawach autorskich? Jak zadbać o własne prawa? Jak podpisywać swoje teksty, zdjęcia itp.? Kiedy warto korzystać z wolnych licencji i na czym one polegają? Gdzie można znaleźć otwarte zasoby edukacyjne? -
Komunikujmy się.
Jak używać TIK do komunikacji w szkole i z rodzicami? Jak e-maile oraz portale społecznościowe mogą ułatwić kontakty między nauczycielami, uczniami i rodzicami? Jakich informacji nie należy rozpowszechniać tą drogą? Jak stworzyć system monitorowania postępów ucznia, by pomagał on się uczyć (zasady dostępu, systemy ostrzegawcze, linki do materiałów dodatkowych)? Czy używać SMS-ów w kontaktach nauczycieli z uczniami? Jaka powinna być strona internetowa szkoły (dobre i złe przykłady)? Kto za nią odpowiada, kto ją prowadzi, co mogą na niej robić uczniowie? Gazetka szkolna w internecie. Co publiczne, a co prywatne – netykieta nowych czasów. -
Komputery pod ręką.
Jak zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole, zamiast zamykać je w pracowni komputerowej? Jak sprawiedliwie i sensownie dzielić dostęp do TIK między różne przedmioty i wielu uczniów? Jak optymalnie wykorzystać komputery i dostęp do sieci? Rozrywka na szkolnych komputerach – kiedy i w jakim zakresie? -
Bądź bezpieczny w sieci.
Na czym polega bezpieczne korzystanie z sieci? Jakie ślady zostawiasz, surfując po internecie? Jak korzystać z portali społecznościowych? Komputery szkolne – co uczniowie mogą na nich robić, a czego nie? Szyfrowanie danych na szkolnych dyskach – jak to robić? Kontakty z nieznajomymi – jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa? Strony, na które lepiej nie wchodzić (pornografia, hazard, „dziwne” organizacje) i zaproszenia do ubicia interesu – jak na to wszystko reagować? Jak się bronić przed internetowymi przestępcami? -
Nauczcie tego dorosłych.
W jaki sposób uczniowie przy wsparciu nauczycieli mogą szkolić innych, np. swoich rodziców, dziadków czy sąsiadów, w dziedzinie TIK? Jak przełamać barierę wstydu, że młodzi uczą starszych? Kto i jak ma nadzorować takie zajęcia?
Przy tworzeniu Kodeksu 2.0 ważna jest wymiana doświadczeń i opinii.
Zapraszamy wszystkie klasy do debaty klasowej, podczas której nauczyciel dyskutuje z uczniami o dotychczas panujących w szkole zasadach korzystania z TIK. W trakcie rozmowy nauczyciele i uczniowie wypracowują wspólne stanowisko.
Zachęcam również do przesyłania przez klasy, grupy uczniów, lub indywidualnie propozycji Kodeksu.2.0 przez sieć – na forum szkoły lub na mój adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pamiętajcie kodeks ma służyć Wam – ma pomóc w twórczym korzystaniu z TIK oraz waszemu bezpieczeństwu w sieci.
Czekam na wasze opinie do 10 listopada.
Anna Tracz