- SEKWENCJA – wykonywanie działań w określonej kolejności (najpierw zrób to, a potem coś innego).
- PĘTLA - jeżeli mamy do wykonania jakieś powtarzające się zadanie, to możemy zaprogramować je w najprostszy sposób poprzez wielokrotne powtórzenie. Łatwiej jest jednak wykorzystać pętlę – na przykład zamiast powiedzieć „Usmaż mi jedno jajko, jedno jajko i jedno jajko” można powiedzieć: „Usmaż mi 3 jajka”.
- ITERACJA – rodzaj powtórzenia, pętli. W najprostszym ujęciu jest to polecenie: „Dla każdego elementu X wykonaj...”.
- INSTRUKCJA WARUNKU – najprostsza instrukcja warunku to: „Jeżeli A, to B”. Na przykład, jeżeli dotkniesz gorącego piekarnika, to oparzysz się. Są też trudniejsze instrukcje, które rozumie komputer: „Jeżeli A, to B, w przeciwnym wypadku C” itd.
- SKRYPT – ciąg poleceń, które ma wykonać program (kod).
Na początku warto zacząć od zabaw bez komputera. Jest ich sporo w edukacji wczesnoszkolnej zadania typu puzzle, wykreślanki, labirynty, no i wszelkiego rodzaju gry planszowe.